تیلو وب

پیشرفت در وب

الگوریتم موتورهای جستجو سال 2022 – ( جلسه سوم )

آموزش سئو رایگان

در این جلسه قصد داریم تا الگوریتم موتورهای جستجو را به شما توضیح دهیم . همانطور که در جلسه دوم آموزش سئو اشاره کردیم موتورهای جست و جو قادر به این هستند تا تمامی محتوای سایت شما را از جمله متن ها ، تصاویر ، ویدیوها ، پی دی اف ها و تمامی لینک هارا بررسی کنند تا بهترین نتیجه را به کاربران نمایش بدهند و شمارا در نتایج جست و جو رتبه بندی کند .

الگوریتم موتورهای جستجو چگونه است ؟

موتورهای جست و جو سه عملکرد اصلی دارند که با جمع بندی آنها نتایج خود را رتبه بندی میکنند که در زیر درباره آنها صحبت خواهیم کرد :

  • خزیدن : خزیدن یکی از چند الگوریتم موتورهای جست و جو است که محتواهای سایت را بررسی میکنند و تمام لینک های شمارا چک میکنند تا مرتبط ترین نتیجه را به کاربران نشان دهند .
  • نمایه سازی : صفحاتی که در آن فرآیند خزیدن را انجام میدهند را در محلی ذخیره میکند تا در صورت مرتبط بودن و ارگانیک بودن صفحه به کاربر نشان دهد .
  • رتبه بندی : در رتبه بندی از اولین نتیجه مرطبت ترین مطلب تا نامرطبت ترین مطلب را به کاربر نشان میدهد .

الگوریتم موتورهای جستجو برای خزیدن

خزیدن در واقع یک فرآیند جمع آوری اطلاعات و طبقه بندی کردن آنها توسط ربات های موتورهای جست و جو که در بین سئو کارا به خزندگان یا عنکبوت ها معروف هستند انجام میشود . کار این خزندگان بررسی محتواهایی مثل عکس و فیلم و پی دی اف و متن ها است که فاقد از نوع آنها همه شان را بررسی میکند که برای پیدا کردن صفحات جدید از لینک های موجود در محتوای شما استفاده میکنند .

در واقع با گذاشتن لینک توی مطالبمون صفحات جدید سایتمونو به خزندگان گوگل معرفی میکنم تا لینک اون صفحه از سایتمون و توی پایگاه داده خود که تمامی url های سراسر سایت ها در آن نگهداری شده است ذخیره کند و با توجه با محتوای آن نسبت به نیاز کاربر آن را به جست و جوگر نشان دهد .

الگوریتم موتورهای جستوجو

شاخص های موتورهای جستجو چیست ؟

موتورهای جست و جو تمامی اطلاعات و محتواهای جمع آوری شده را در یک پایگاه داده نگهداری داری میکنند با توجه به ارگانیک بون محتوا و کارآمد بودن آن ، محتوا را رتبه بندی میکند و به جست و جو کنندگان نمایش میدهد .

الگوریتم موتورهای جستجو برای رتبه بندی

وقتی توی موتورهای جست و جو سرچی کنید گوگل طبق اون پایگاه داده ای که داره بین محتواهاش بررسی میکنه که کدوم محتوا میتونه مشکل شمارو حل کنه و سپس اونو توی رتبه بالا تر قرار میده به امید اینکه اون محتوا بتونه مشکل شمارو برطرف کنه .شما میتونید برخی از قسمت های سایت خود را از دید خزندگان مخفی کنید و نزارید که این خزندگان در سایت شما شروع به خزیدن کنند و محتوای سایت شمارو در پایگاه داده خود ذخیره کنند . که میتوانید برای اینکار دلایل خود را داشته باشید همچنین ممکن است محتوای شما به حد کافی ارگانیک و مناسب نباشید برای همین خزندگان صفحه شمارا در پایگاه داده خود ذخیره نمیکند .

الگوریتم موتورهای جستجو در هر موتوری فرق دارد

با توجه به خدماتی که گوگل ارائه میکند بیشترین سهم بازار جستجو را در اختیار دارد اما تقریبا 30 موتور جستجوی دیگر هم وجود دارد که آنها هم کاربران خود را دارد . آماری که به تازگی نشر شده است حاکی از این است که حدود 90 درصد از افراد جهان از موتور جستجو گوگل استفاده میکنند برای همین است که جامعه سئوکارها بیشتر تمرکزاشان روی این موتور جستجو است . اما آیا بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجوی دیگرهم مفید است ؟ با توجه به کاربرانی که از بینگ و یاهو استفاده میکنند میتوانید از آن طریق هم بازدید کنندگان خود را داشته باشید و رقابت در این موتورهای جستجو راحت تر نسبت به گوگل است .

آیا خزندگان موتورهای جستجو میتوانند صفحات شمارا پیدا کنند ؟

برای فهمیدن اینکه صفحات شما در گوگل ایندایکس شده اند و خزندگان گوگل وارد سایت شما شده اند و صفحات شمارو خزیده اند روش های وجود دارد که ساده ترین روش این است که در نوار جستجو به این صورت سرچ کنید “site:tiloweb.ir” که به جای آدرس “tiloweb.ir” دامین خود را جایگزین کنید و نتیجه را ببینید که چند صفحه از سایت شما در گوگل نمایش داده میشود .

الگوریتم ایندایکس شدن در گوگل

اگر بالای نتیاج را مشاهده کنید نوشته شده است که “تقریبا 155 نتیجه” یعنی 155 صفحه از مطالب تیلو وب ایندایکس شده که این آمار دقیق نیست و تقریبی اما به شما خیلی کمک میکنه که بفهمید کدوم از صفحاتتون توی گوگل درحال نمایش است . برای دیدن نتایج دقیق تر میتوانید توی سرچ کنسول گوگل اقدام کنید که به شما آمار دقیق میده و میتونید روند سایتتونو مدیریت کنید . اگر توی سرچ کنسول ثبت نام نکردید و سایتتون هنوز ثبت نشده میتوانید همین الان اینکارو انجام بدید تا از اتفاقات سایتتون با خبر بشید . سرچ کنسول گوگل

اگر سایتمون توی نتایج گوگل نبود چه مشکلی پیش اومده؟

  • سایت شما جدید هست و هنوز خزیده نشده است
  • سایت شما هیچگونه لینکی بهش داده نشده
  • طراحی سایت شما پیچیده است و خزندگان نمیتوانند در آن بخزند
  • سایت دارای کدهایی که نمیزارد خزندگان وارد آن شوند
  • سایت شما توسط گوگل بخاطر سئو کلاه سیاه جریمه شده است

چگونه الگوریتم موتورهای جستجو در خزش را تعیین کنیم

با سرچ کلمه site:tiloweb.ir فهمیدید که برخی از صفحات شما ایندایکس نشده است و یا به اشتباه ایندایکس شده است برای اینکه بتوانید صفحات خود را مدیریت کنید به گوگل بگید که چگونه سایت شمارا بخزد و صفحات مهم شمارا ایندایکس کند . اکثر سئوکارا میدانند که صفحات مهم را گوگل به راحتی پیدا میکند و آن را ایندایکس میکند اما صفحاتی که نمیخواهید ایندایکس کنید هم مهم است ! مثل صفحاتی که محتوای مناسب و ارگانیکی ندارند یا صفحاتی تبلیغاتی را از معرض خزش ربات های گوگل مخفی کنید و نزارید که آن را ایندایکس کنند .

برای این کار میتوانید از فایل robots.txt استفاده کنید ، این فایل در ریشه سایت شما قرار دارد که به شما این اجازه را میدهد تا به خزندگان بگویید کدام صفحات را بخزند و کدام را نخزند همچنین سرعت خزیدن و ایندایکس شدن صفحات شما چقدر است .

الگوریتم موتورهای جستجو درباره فایل robots.txt

  • اگر ربات های موتورهای جستجو نتوانند فایلی به اسم robots.txt پیدا کنند شروع به خزیدن کل سایت میکنند
  • اگر ربات های موتورهای جستجو فایل robots.txt را پیدا کنند از چیزهایی که گفته شده پیروی میکنند و بعد شروع به خزیدن آن سایت میکنند
  • اگر ربات های موتورهای جستجو در پیدا کردن robots.txt به مشکل بربخورند و نفهمند که این فایل وجود داره یا نداره آن سایت را نمیخزند

الگوریتم موتورهای جستجو برای بهینه سازی خزیدن

سایت های بزرگ معمولا محتوای زیادی دارند و هر سایتی که تایمی برای خزیدن دارد که بیشتر از آن شود خزندگان آن سایت را ترک میکنند و نتایج را ذخیره میکنند . پس خیلی بد نیست که بخایم صفحاتی که ارزش زیادی برامون نداره رو در خزش های گوگل قرار ندیم و سعی کنیم مطالب مهم را اولویت قرار بدیم . هیچوقت دسته یا برگه ای را از دسترس ربات های خزنده خارج نکنید چون هیچ صفحه را از آن دسته خزش نمیکنند .

منطقی ای که برخی از افراد صفحات ورود و مدیریت از دسترس خزندگان مخفی کنند اما این همیشه خوب نیست و ممکن است به ضررتون تموم بشه ، افرادی که تخریب سایت و اهداف خطرناک وارد سایت شما میشوند به راحتی میتوانند لینک های خصوصی و محرمانه شمارا پیدا کنند و دست به کارهای غیراخلاقی بزنند پس این صفحات را noindex کنید تا خزندگان وارد این صفحات نشوند .

الگوریتم موتورهای جستجو برای پیدا کردن صفحات مهم

تا الان فهمیدید که چطوری صفحاتی که اهمیت کمی دارند را از خزندگان مخفی کنیم ، حالا میخواهیم باهم یادبگیریم که چطوری صفحات مهم سایتمونو راحت تر به خزندگان گوگل نمایش بدیم .

گاهی اوقات صفحات مهم ما توسط ربات ها خزیده نمیشوند و به راحتی نمیتوانند وارد این صفحات بشوند . شما باید چک کنید که خزندگان اصن میتونن به این محتوا دسترسی داشته باشند یا نه ؟

آیا محتوای من پشت صفحه ورود است ؟

بعضی از صفحات باید کاربران وارد شوند یا برای نظر دادن باید ثبت نام کنند که این صفحات توسط گوگل خزیده نمیشه چون مسلمه که خزندگان نمیتونن وارد بشن و به محتوا دسترسی داشته باشند .

آیا متنمون توی محتوای غیر متنی است ؟

محتواهای مهمتون و توی قالب های عکس ، ویدیو و پی دی اف قرار ندید و نمایه سازی نکنید چرا چون هیچ تضمینی برای اینکه خزندگان بتوانند آن را درک کنند نیست .

کادر جست و تاثیری دارد؟

خیلی از افراد این باورو دارند که اگر یک کادر جستجو قرار بدن خزندگان میتونن هرچی که کاربران سرچ را بخزن و ایندایکس کنند .

الگوریتم موتورهای جستجو برای لینک دهی داخلی

لینک دهی داخلی چه تاثیری دارد

همانطور که خزندگان سایت شمارا از طریق لینک های خارجی پیدا میکنند در سایت شماهم به لینک های نیاز دارند تا بتوانند صفحات دیگر شمارا پیدا کنند و در آن شروع به خزیدن کنند . اگر صفحه ای دارید که هیچ لینکی به اون داده نشده خزندگان نمیتوانند آن را پیدا کنند و اون صفحه نامرئی میماند . پس ساختار سایتتون و جوری پیش ببرید که خزندگان بتوانند تمام صفحات شمارا پیدا کنند .

اشتباهاتی که در لینک دهی انجام میشود

  • نواری اصلی سایت که در آن دسته های مهم قرار دارد ظاهرش با دستکتاپ و موبایل متفاوت است
  • استفاده زیاد از جاوا اسکریپیت که الگوریتم موتورهای جستجو در درک جاوا اسکریپت ضعیف هستند اما به تازگی خیلی بهتر شده است .
  • شخصی سازی صفحات برای افراد خاص که خزندگان نمیتوانند در آن بخزن
  • لینک ندادن در منوی اصلی به صفحه اصلی یکی از مشکلات بزرگ هست که بعضی ها آن را رعایت نمیکنند و در واقع لینک ها هستند که سایت مارو به خزندگان معرفی میکنند

برای همین است که نیازه تا سایت شما ساختار مناسب داشته باشد و در منو از لینک های مفید استفاده کنید همچنین در صفحات لینک دهی صحیح انجام دهید تا تمامی صفحات شما توسط خزندگان خزیده شود .

الگوریتم موتورهای جستجو درباره معماری سایت

معماری تمیز سایت بسیار مهم است هم برای راحتی کاربران و هم خزندگان که یکی از الگوریتم موتورهای جستجو برای رتبه بندی همین معماری سایت است . اگر کاربر در سایت شما راحت به دنبال چیزی که هست نرسد در واقع یک نمره منفی از موتور جستجو دریافت خواهید کرد . پس یک طراحی برای سایت خود در نظر بگیرید تا کاربر به سریعترین روش و راحترین روش بتواند به دنبال چیزی که هست برسد .

اهمیت استفاده از سرچ کنسول

سرچ کنسول در واقع لیستی از url های سایت شماست که به گوگل میدهید تا بتواند راحت تر در آن بخزد و آن را شناسایی کند . اول از این مطمئین شوید که محتوای مهم سایت خود را در اختیار خزندگان موتور جستجو قرار دادید و برای رسیدن به این محتواها راه دشواری نداشته باشند همچنین آنها در دسترس باشند و لینک آنها برای مثال در فایل robots.txt قرار نگرفته باشد .

اگر سایتتونو تازه درست کردید و از سمت سایتهای دیگه بهش لینک داده نشده میتوانید نقشه سایت خود را در سرچ کنسول بارگذاری کنید تا خزندگان به آن صفحات مراجعه کنند و محتوارا ذخیره سازی کنند . هیچ اطمینانی وجود ندارد که لینک هایی که قرار دادید ایندایکس شوند و در موتور جستجو قابل نمایش باشد .

از کجا بفهمیم خزندگان برای رسیدن به url ها به مشکل خورده اند ؟

خزندگان موتورهای جستجو ممکن است برای رفتن به url شما به مشکلی برخورده باشند و خطا دریافت کنند . شما میتوانید با مراجعه به کنسول موتور جستجو به این خطاها دسترسی داشته باشید و آنها را رفع کنید . در این دوره چون دوره مبتدی هستش زیاد وارد سرچ کنسول و جزئیات این ابزار نخواهیم شد اما در دوره های بعدی و آموزشات بعدی حتما مفصل درباره سرچ کنسول صحبت خواهیم کرد .

برای رفع خطاها ابتدا باید این خطاها را درک کنید تا بتوانید آن را حل کنید که در ادامه این خطاها را توضیح خواهیم داد تا بتوانید به راحت ترین روش آنها را حل کنید و خزندگان را به سایت خود فرا بخوانید .

خطای 4xx به چه معناست ؟

این خطا همان خطای 404 و پیدا نکردن آدرس است که ممکن است بخاطر اشتباهات تایپی تا تغییر مسیر باشد و یا همچنین لینک های شکسته که باید آنها را آپدیت کنید تا هم کاربران و هم خزندگان موتور جستجو بتوانند به این صفحات دسترسی داشته باشند .

خطای 5xx به چه معناست ؟

به این معنی است که سرور شما پاسخگو درخواست موتور جستجو نبوده و برای همین خزنده آن صفحه را ترک کرده است که بهتر از هاستینگ های معتبر و پرسرعت برای سایتتان استفاده کنید .

خیلی از سایت ها مشکل 404 دارند که کاربران وقتی وارد این صفحات میشوند نا امید میشوند و بر میگردند به صفحه جستجو ، با ایجاد صفحه 404 اختصاصی میتوانید عمده کاربران را در سایت خود نگهدارید . در این صفحه از کادر جستجو استفاده کنید و به صفحات مهم سایتتان لینک دهی کنید تا کاربر بتواند به آن مطلبی که میخواهد برسد .

خیلی از اوقات پیش میاد که لینک صفحه ای را تغییر میدهید و برای مثال از لینک tiloweb/seo به لینک tiloweb/seo2 تغییر بدید که موتور جستجو و کاربران نیاز به یک پل برای دسترسی به این صفحه را دارند که اسم این پل را 301 مینامند .

سر برگویژگی های استفاده از 301وقتی از 301 استفاده نکنیم چه میشود ؟
امتیازارزش و رتبه اون url به url جدید
منتقل میشود .
اعتبار url قبل به url جدید منتقل نخواهد شد
نمایه سازیکمک کردن به گوگل برای پیدا کردن
صفحه جدید و نمایه سازی آن
بخاطر خطای 404 از لیست نتایج حذف خواهید
شد و کاربران خود را از دست خواهید داد .
تجربه کاربریمطمئن میشید که کاربران خود را
نگه میدارید و به صفحه جدید
منتقل میکنید .
به اعتبار سایت شما لطمه زده میشود و کاربر
از سایت شما خاطره خوبی را به یاد نمیارد

برای استفاده 301 حتما به صفحه ای که مربطت با آن است لینک دهی کنید و از لینک دادن به صفحات غیر مربوطه خودداری کنید زیرا در رتبه بندی موتور جستجو افت خواهد کرد و رتبه خود را از دست خواهد داد . برای تغییر موقتی یک url به url دیگر که زیاد ارزش خاصی ندارد از 302 استفاده کنید که این کار موقت است .

تغییر مسیرهای زنجیره ای چیست ؟

تغییر مسیرهای زنجیره ای همواره مشکلاتی را به همراه دارد برای مثال خزندگان موتور جستجو نمیتوانند به راحتی صفحات شما را پیدا کنند تا بتوانند در آنها به خزند ، برای مثال اگر صفحه ای دارید به اسم tiloweb.net/1 و تصمیم گرفتید آن را به tiloweb/2 تغییر بدید و دوباره تصمیم گرفتید آن را به tiloweb/3 تغییر بدید مشکلاتی را به همراه خواهد داشت که به شما پیشنهاد میشود در این صورت آن را مستقیم از tiloweb.net/1 به tiloweb/3 منتقل کنید و واسطه آن که tiloweb.net/2 هست را حذف کنید .

الگوریتم موتورهای جست و جو برای تفسیر و ذخیره محتوا چگونه است ؟

تا اینجا فهمیدیم که چطوری موتور جستجو خزندگانش را به سایت ما میفرستد و صفحات را میخزد اما فقط خیزدن کافی نیست و معنی این را نمیدهد که مطلب ما در پایگاه داده موتور جستجو ذخیره شده است و دارای رتبه بندی در نتایج است . وقتی صفحات ما یک رتبه ای را میگیرند یعنی اون صفحه توسط موتور جستجو ایندایکس شده و در اختیار کاربران قرار گرفته شده است . حالا ما چطوری بفهمیم که مطلبمون ایندایکس شده یا نه ؟ در ادامه مطلب همراه باشید تا باهم بررسی کنیم .

وقتی مطلبتان را در گوگل سرچ میکنید و نتیجه را میبینید یک فلش رو به پایین هست که با کلیک کردن روی فلش منوی کشویی باز میشود که نوشته ذخیره شده و که با انتخاب اون گزینه میتونید آخرین خزش ربات های موتور جستجو را ببینید .

Capture2

آیا ممکن است مطالبم از نتایج موتور جستوجو حذف شده باشد ؟

بله میشه از فهرست نتایج برخی از صفحات توسط موتورهای جستجو حذف شده باشد که دلایلی را میتواند داشته باشد مثل :

  • پاک شدن مطلبتون و 301 را تنظیم نکرده باشید و یا خطای سرور دریافت کند .
  • استفاده از تگ noindex که صاحبان سایت برای ایندایکس نشدن از آن استفاده میکنند .
  • جریمه شدن توسط موتور جستجو بخاطر ترفند های غیر اخلاقی مثل سئو کلاه سیاه
  • برای دیدن صفحه نیاز به رمزعبور باشد که خزندگان نمیتوانند به این صفحات دسترسی داشته باشند

اگرم فکر میکنید قبل در نتایج گوگل صفحه ای داشتید و اکنون دیگه در نتایج موتور جستجو نیست میتوانید از ابزار بررسی url استفاده کنید تا ببینید چه اتفاقی برای صفحه شما افتاده است .

تغییر الگوریتم موتورهای جستجو برای ایندایکس شدن صفحات نسبت به چیزی که ما میگیم

استفاده از متاتگ ها در ایندایکس شدن بسیار مهم است که در ادامه باهم به بررسی آنها خواهیم پرداخت . میتونید خزندگان موتور جستجو بگید که این صفحه را فهرست نکن یا این صفحه هیچ پیوند مهمی ندارد . این کارا میتونید با متاتگ Robots در تگ <head> صفحات html قرار بدید یا از طریق X-Robotos-Tag در هدر HTTP استفاده میشوند انجام دهید .

تگ Robots که در html و تگ head استفاده میشود و رایجترین دستور آن noindex/index است که با انتخاب noindex به خزندگان موتور جستجو میگید که نمیخاید این صفحه را ایندایکس کنید و بلعکس با انتخاب گزینه index به خزندگان موتور جستجو میگید که در این مطلب بخز و آن را ایندایکس کن .

زمانی که از این قابلیت استفاده میکنید بیشتر در مواقعی است که میخواهید صفحه ای را noindex کنید و لینک های اون صفحه رو nofollow میکنند تا اعتبار اون صفحه به اون لینک انتقال داده نشود .

اگر سایت فروشگاهی دارید میتوانید از تگ noarchive استفاده کنید تا نسخه کش صفحه شما ذخیره نشود و قیمت های شما قدیمی نباشد و همیشه جدیدترین قیمت ها در دسترس کاربران باشد .

الگوریتم موتورهای جستجو برای رتبه بندی چیست ؟

گوگل بررسی میکند که کاربر وقتی یک چیزی را جستجو میکند آیا محتوای سایت شما مشکل کاربر و نیاز کاربر را برطرف میکند ؟ اینها بستگی به ماندگاری کاربر در سایت شما و بعد از اینکه از سایت شما بیرون میاد چه کاری انجام میدهد . گوگل همواره درحال تغییر های کوچک و بزرگ است که الگوریتم خود را تغییر میدهد که بر روی سرچ ها تاثیر گذار است . دلیل اصلی تغییر این الگوریتم ها برای راحتی کاربر و دقیق تر شدن نتایج جستجو انجام میشود .

گوگل به دنبال چیه؟

گوگل به دنبال محتوای مفید برای حل شدن مشکلات کاربران است و اگر محتوای شما مناسب و حل کننده موضوعات باشه میتونه رتبه خوبی رو در نتایج موتورهای جستجو کسب کنه .

در گذشته اکثر مدیر های سایت برای بالا اومدن در یک کلمه کلیدی از اون بارها استفاده میکردند که این کار مشکلاتی را به همراه داشت و کاربران بسیار ناراضی بودند برای همین تغییراتی در الگوریتم موتور جستجو انجام شد که اگر صاحبان سایت اینکارا انجام دهند سئو کلاه سیاه محسوب میشود و هیچ رتبه ای در نتایج نمیگیرند .

لینک دهی چه کمکی به ما میکند ؟

لینک ها به طور کلی به دو دسته بک لینک (لینک های ورودی از سایت های دیگر ) لینک داخلی که لینک صفحات وب سایت میشود . لینک های در سئو نقش بسیار مهمی دارند و یکی از اصول های رتبه بندی و اعتبار دادن به سایت گرفتن بک لینک است . بک لینک گرفتن باعث اعتبار زیاد سایت میشود که میتونیم یک مثالی بزنیم :

برای مثال فرض کنید شما وارد یک کافی شاپ میشوید و یک قهوه میخورید و به دوستتون اونجارو معرفی میکنید و مسلما دوستتون برای خوردن قهوه به همون کافی شاپ میره و مطمئنه که قهوه خوبی را خواهد خورد . پس بک لینک گرفتن یعنی داشتن اعتبار نزد کاربران و موتورهای جستجو .

فواید محتوا در سئو چیست ؟

محتوا در واقع فقط متن نیست و پاسخ سوال هاست و تشکیل شده از متن ، تصویر و ویدیو است و موتورهای جستجو بعد از جستجو کاربران جواب ها را از صفحات شما پیدا میکند و به کاربران ارائه میدهد . هر جستجویی که انجام بدید هزاران نتیجه برای اون وجود داره حالا باید در نظر بگیریم الگوریتم های موتور جستجو چجوری تشخیص میدهند که کدام محتوا میتوانید مفید باشید تا به کاربر نشان دهد ؟ یکی از مهمترین اصول برای رتبه بندی محتوا در موتور جستجوی گوگل بستگی به محتوا شما دارد که چقدر به سرچی که شده نزدیک است و میتونه به کاربر کمک کنه ؟

اکثر کسایی که سئو رو بهتون یاد میدن یا خودشون سئو کار هستن کارایی که میکنند مثل تکرار کلمه کلیدی توی متن که مثال 5 بار از این کلمه کلیدی استفاده کنی محتوات رتبه خوبی میگیره یا توی هدینگ از این کلمه استفاده کنید و یا برای مثال طول محتواتون چند کلمه باشه ؟ اما این تاثیر چندانی نداره و شاید بهتون کمک کنه تا خزندگان موتورهای جستجو محتوای شما رو راحت تر متوجه بشوند که تمرکزتون روی چیه ، اما سعی کنید محتوایی که درحال نوشتن آن هستید برای کاربران باشه و مخاطبتون کاربرا باشن نه موتورهای جستجو ، اینکار بهتون کمک میکنه تا محتوای مفید بنویسید تا نیاز کاربر و مشکل کاربر رو رفع کنه .

رتبه بندی محتوا در حال حاضر با صدها الگوریتم و سیگنال مختلف انجام میشه که سه تا از اونها ثابت مونده و تایید شدس که این سه الگوریتم عبارتند از : بک لینک ها ( که اعتبار سایتتون محسوب میشه ) محتوای ارگانیک برای رفع نیاز کاربر و Rank Brain.

Rank Brain چیست ؟

Rank Brain در واقع روند ماشینی الگوریتم ها است که یادگیری یک برنامه ماشینی کامپیوتر است و اطلاعات خوبی را از روندی که درحال طی کردن آن هستید به شما میدهد . این برنامه همیشه درحال آپدیت است و اطلاعات دقیق و جدید را به شما نمایش میدهد .

روند این برنامه را میخام براتون مثال بزنم ، به این فکر کنید که یک محتوا در رتبه بالا قرار دارد اما نیاز کاربر را برطرف نمیکند اما یک محتوای ساده میتواند نیاز کاربر را برطرف کنند برای همین این الگوریتم محتوای ساده را به رتبه بالاتری قرار میدهد نسبت به نیاز و تعامل کاربر این روند انجام میشود . این ابزارهم مثل بقیه ابزار گوگل نمیدونیم که دقیقا چیه و چیکار میکنه .

چجوری میتونیم از Rank Brain نهایت استفاده را بکنیم ؟

از اونجایی که روند این الگوریتم به این صورته که محتواهای مفید را به رتبه های برتر انتقال میدهد سعی کنید یک محتوای کامل بنوسید و نیاز کاربر و به صورت کامل برطرف کنید به این صورت حتما رتبه خوبی میگیرید .

معیار های تعامل چیست ؟

رتبه بندی گوگل نسبت به تعامل کاربران و همبستگی آنها انجام میشود که تعامل کاربران به چهار بخش تقسیم میشود که در ادامه باهم آنها را یادمیگریم :

  • کلیک ها ( بازدید از صفحه شما از طریق جستجو در موتور جستجو
  • زمان حضور کاربر در صفحه ( مدت زمانی که یک کاربر در سایت شما حضور خواهد داشت قبل از ترک کردن آن )
  • نرخ پرش ( تعداد صفحاتی که کاربران از آن دیدن کردن )
  • Pogo-sticking ( کلیک کردن روی یک نتیجه ارگانیک در جستجوها و بازگشت سریع از آن سایت )

آنچه میزان رتبه شمارا در نتایج گوگل بالا میبرد تعامل بالاست که نشان هنده رضایت کاربران از مطلب و سایت شما است که کمک بسیاری به شما میکند .

به گفته مدیر سابق کیفیت جستجو گوگل : بیشترین تعاملی که مهم است کلیک ها است و اگر مطلبی که در رتبه بندی رتبه دوم را داشته باشد و تعاملش بیشتر از رتبه یک باشد ما متوجه میشیم که مطلب رتبه دوم همون چیزی که کاربرا دنبالشن پس به گزینه اول آن را جا به جا میکنیم .

مسلما گوگل برای اینکه نیاز کاربر را تامین کند نسبت به تعاملی که با آن صفحه از سایت میشود رتبه بندی را انجام میدهد .

چه آزمایشتی این نظریه را تایید میکند؟

  • طبق تحقیقات یک شرکت با کلیک کردن 200 نفر که بیشتر آنها در ایالت متحده بودند رتبه آن سایت به رتبه یک رسید ولی جالب است بدانید که در کانادا و استرالیا در رتبه های پایین تر قرار داشت که واقن یک چیز عجیبیه .
  • تحقیقات دیگری نشان میدهد که با ماندن زمان کمی در سایت رتبه پایینی را اون صفحه میگیرد و نرخ زیاد ماندن و فعالیت در سایت شما یکی از نکات بسیار مهم است .
  • رفتار کاربر با سایت شما در نقشه سایتتون یا همون سرچ کنسول نمایش داده میشود که معلوم است کاربر از سایت شما راضی بوده یا خیر

قبل تر گوگل در هر جستجو 10 نتیجه ارگانیک را نشان میداد که امروزه به دلایلی این سادگی از بین رفته :

  • تبلیغات پولی
  • گوگل مپ و نقشه ها
  • قسمت ویژه
  • باکس ها

با وجود این شرایط نتایج ارگانیک به رتبه پایین تری آمدند و ترس عجیبی در صاحبان سایت به وجود آمد .اما ویژگی هایی که به گوگل اضافه شد تجربه کاربری را راحت تر کرد برای مثال اگر توی قم به دنبال مغازه نزدیک به خودتون باشید با یک سرچ مغازه توی مپ کنار نتایج نزدیک ترین لوکشین ها به شما نمایش داده میشه که این قابلیت برای صاحبان محلی بسیار مفید است .

سه فاکتور اصلی برای جستجوی های محلی به این دسته ها تقسیم میشود :

  1. ارتباط
  2. فاصله
  3. رضایت مشتری

این جلسه هم به پایان رسید در جلسه های بعدی نکات بیشتری را درباره سئو جمع آوری خواهید کرد پس جلسه سوم از آموزش سئو مقدماتی را از دست ندید .

سایر آموزش های سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هفده − 13 =

دنبال چی میگردی؟

اگر چیزی پیدا نکردی به پشتیبانی پیام بده