تیلو وب

پیشرفت در وب

دامنه فارسی از مرز یک میلیون و 512 هزار عبور کرد !

دامنه فارسی

به گفته مرکز ثبت کننده دامنه فارسی ir یک میلیون و 512 هزار دامنه فعال ثبت شده است که نسبت به بهمن ماه سال گذشته حدود 1 درصد افزایش یافته است . پژوهشگاه دانش های بنیادی از اصلی ترین مراکز برای ثبت دامنه های فارسی میباشد و هر شخصی که قصد راه اندازی وبسایت خود را دارد باید از این مراکز یا نمایندگان آنها اقدام به خرید دامنه ir کند .

در تیلو وب بخوانید :

این پژوهشگاه آمار دقیقی از دامنه های ثبت شده ir دارد که در آخرین آمار آنها یک میلیون و 512 هزار و 889 دامنه فارسی فعال ثبت شده است . این آمار در برابر بهمن سال گذشته که یک میلیون 415 هزار 916 دامنه فارسی ثبت شده بود 1 درصد افزایش داشته است .

دامنه فارسی

آمار دقیق دامنه فارسی

در میان پسوند دامنه ها ، پسوند ir با یک میلیون و 504 هزار و 593 جزو پر استفاده ترین پسوند دامنه فارسی میباشد و بعد از آن پسوند co.ir با 4219 دامنه ثبت شده در جایگاه دوم قرار دارد و همچنین دامنه ایران با 1548 در جایگاه سوم قرار دارد و پسوند ac.ir با 1183 در جایگاه چهارم قرار دارد .

مسئولین دلیل اصلی این افزایش 1 درصدی را ترس از تحریم ها خوانده اند اما بیشتر این مسئولین بیان کردند که صاحبین سایت از ترس فیلترینگ دامنه خود را به ir تغییر داده اند . برخی از کارشناسان معتقد هستند که این افزایش 1 درصدی چنان قابل قبول و عجیب نیست . ثبت هر دامنه فعال به معنای شروع یک کسب و کار آنلاین است و این 1 میلیون نیم در برابر 85 میلیون جمعیت ایران بسیار ناچیز است .

دامنه فارسی ما در مقایسه با کشور المان که حدود 17 میلیون و نیم دامنه سرزمینی دارد و در سال جاری حدود 1.5 درصد افزایش داشته چیز بسیار پایینی است . درحال حاضر دامنه های ملی فعال ثبت شده را دو خطر بسیار جدی تهدید میکند . اولین خطر فیلترینگ های شدید در چهار ماه اخیر و دومین خطر اجباری شدن احراز هویت برای خریداری و یا تمدید دامنه فارسی ! آیا با توجه به این دو تهدید جدی ، کسب و کارهای آنلاین در خطر می افتند ؟ نظر خود را در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید .

اینستاگرام تیلو وب را دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 × پنج =

دنبال چی میگردی؟

اگر چیزی پیدا نکردی به پشتیبانی پیام بده